حلقه نزدیکان بایدن چطور روی کهولت سنش سرپوش می‌گذارند؟

در رویدادها، گاهی خبرنگاران در فاصله دور از رئيس‌جمهوری نگه داشته می‌شوند و کارکنان کاخ سفید اغلب موسیقی بلند پخش می‌کنند تا سوال‌ها هنگام خروج رئیس‌جمهوری شنیده نشوند

سخنرانی جو بایدن در کامیونیتی کالج پرنس جورج، مریلند، ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳‌ـ Kevin Dietsch/Getty Images via AFP

مشاوران ارشد کاخ سفید در تلاش برای کاهش علائم اثر کهولت سن بر مسن‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا، بیش از یک سال است که برنامه، حرکات و تعامل‌های شخصی جو بایدن را به‌شدت مدیریت و صحنه‌گردانی کرده‌اند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، کاخ سفید برنامه روزانه بایدن را محدود کرده و از او مقابل موقعیت‌های گفت‌و‌گوی بی‌مقدمه و بداهه محافظت کرده است. مشاوران همچنین نشست‌های خبری و حضور در رسانه‌ها را محدود کرده‌اند و در تلاش‌ بوده‌اند دیدارها با اهداکنندگان کمک مالی در چارچوب تعارف‌ها و خوش‌و‌بش‌های از پیش‌نوشته‌شده باشد.

دستیاران ارشد پیشنهادهای سفر را به‌دلیل نگرانی از اینکه رئیس‌جمهوری بنیه کافی نداشته باشد رد کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد تمام این‌ها در شرایطی رخ داده است که لغزش‌های بایدن بیش از پیش مشهود شده است و مشاوران ارشدش به همه اطمینان می‌دادند که حال رئیس‌جمهوری خوب است.

پس از عملکرد ضعیف بایدن ۸۱ ساله در مناظره با ترامپ که بسیاری را شگفت‌زده کرد، اکنون بسیاری از کمک‌کنندگان مالی به کارزار انتخاباتی بایدن و قانون‌گذاران می‌گویند احساس می‌کنند «تلاش برای کاهش نگرانی‌ها» گمراهشان کرده بود. برخی دموکرات‌های بلندپایه می‌گویند نگران‌اند افراد کمی در این حزب شجاعتش را داشته باشند که به بایدن رودررو بگویند که باید کناره‌گیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افراد نزدیک به بایدن شماری از مشاوران را مقصر می‌دانند که راهبردی به کار گرفته‌اند تا مشکلات مرتبط به سن رئیس‌جمهوری را به حداقل برساند.

به گفته برخی افراد که در حضورهای عمومی و برخوردهای خصوصی بایدن را دیده‌اند، او در لحظاتی هوشمند و دقیق است، و سایر مواقع فراموشکار می‌شود، در بیان کلمات لغزش و در انتقال افکارش مشکل دارد. این نوع لغزش‌ها بیشتر و بسیاری از آن‌ها سوژه رسانه‌های اجتماعی شده است.

قانون‌گذاران هر دو حزب می‌گویند زمان کافی برای ملاقات رودررو با رئیس‌جمهوری به آن‌ها داده نمی‌شود. دفاتر بازدیدکنندگان کاخ سفید نشان می‌دهد که بایدن به‌مرور زمان جلسات کمتری با قانون‌گذاران برگزار کرده است.

در ژوئن ۲۰۲۲، مقام‌های آلمانی که از خستگی بایدن در شب آگاه بودند برای تسهیل شرایط، سعی کردند دیدار او با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، را برای اوایل شب برنامه‌ریزی کنند. این مهمانی عصرانه غیررسمی جلسه‌ای محرمانه با محوریت موضوع اوکراین بود که در محیطی آرام ترتیب داده شده بود. به گفته دو نفر که آن‌جا حضور داشتند، در کمال تعجب صدراعظم و دستیارانش، بایدن نیامد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به‌جای او آمد و گفت بایدن باید به رختخواب می‌رفت و می‌خوابید.

در برخی رویدادهای جمع‌آوری کمک‌های مالی، کارزار انتخاباتی بایدن اجازه لحظات برخورد پیش‌بینی‌نشده و خارج از برنامه با رئیس‌جمهوری را نمی‌داد، و اهداکنندگان اصلی نیز از این موضوع مستثنی نبودند. کارزار انتخاباتی بایدن از مدت‌ها قبل اهداکنندگان را هدایت کرده است تا سوال‌هایشان از رئیس‌جمهوری را از پیش ارسال کنند، از جمله در رویداد امسال در فلوریدای جنوبی که فقط هشت نفر شرکت کرده بودند. بایدن به‌آرامی صحبت کرد و در برخی کلمات لکنت داشت.

گاهی نیز دستیاران وارد عمل می‌شدند تا کمک کنند. به گفته شاهدی عینی، در یک رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی در نیویورک در پاییز گذشته، بایدن در پاسخ به سوالات در مورد خاورمیانه دچار مشکل بود. یک دستیار در گوش بایدن چیزی زمزمه کرد و سپس، رئیس‌جمهوری پاسخ سوال را داد.

در یک رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی در نیویورک در ژوئن ۲۰۲۳، بایدن بین پنج تا ۱۰ دقیقه صحبت کرد و بعد پاسخ چند سوال را داد. در بخشی از صحبت او نتوانست کلمه «کهنه‌سرباز» را به خاطر بیاورد و از حضار کمک خواست تا کلمه را پیدا کند و گفت منظورش کسی است که در گذشته در ارتش یا نیروی دریایی خدمت کرده است.

برخی از اهداکنندگان گفتند آن‌ها نگرانی‌هایشان را به زبان نیاوردند زیرا نمی‌خواستند دسترسی یا نفوذشان را به خطر بیندازند. به گفته یک اهداکننده دموکرات ساکن لس‌آنجلس، هیچ‌کس نمی‌خواست شانس اینکه فرستاده ویژه یا میزبان یک رویداد جمع‌آوری کمک مالی باشد از دست بدهد.

بایدن زمانی که سناتور بود، مرتب در راهروهای کاپیتول با خبرنگاران صحبت می‌کرد. وقتی معاون رئیس‌جمهوری بود، روزنامه‌نگاران را برای مهمانی به خانه‌اش دعوت می‌کرد. در آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش، گفت‌‌و‌گوهای بداهه‌اش بیشتر بود.

این روزها، حضور بایدن در انظار عمومی کوتاه است. او گه‌گاه به سوال‌هایی که خبرنگاران می‌پرسند پاسخ می‌دهد، اما پاسخ‌هایش اغلب کوتاه است‌ــ گاهی یک «بله»، «نه» یا فقط انگشت شستش را به نشانه تایید بالا می‌گیرد. از زمان مناظره با ترامپ به این‌سو، سخنان عمومی‌اش به‌طور متوسط کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشیده است.  

بر اساس تحلیل مارتا جوینت کومار، کارشناس امور ریاست‌جمهوری، از دوره رونالد ریگان تاکنون، بایدن در این مقطع از دوره ریاست‌جمهوری کمتر از هر رئیس‌جمهوری دیگری نشست خبری و مصاحبه داشته است.

دستیاران کاخ سفید اغلب موانعی برای جلوگیری از سوال خبرنگاران قرار می‌دهند. در رویدادها، گاهی خبرنگاران در فاصله دور از رئيس‌جمهوری نگه داشته می‌شوند. کارکنان کاخ سفید اغلب موسیقی بلند پخش می‌کنند تا سوال‌ها هنگام خروج رئیس‌جمهوری شنیده نشوند.

مجری‌های رادیو که هفته گذشته با بایدن مصاحبه کردند گفتند آن‌ها فهرستی از سوال‌های تاییدشده از کارزار انتخاباتی بایدن دریافت کردند. وقتی بایدن یکی از آن نشست‌های خبری معدودش را برگزار می‌کند، مقام‌های کاخ سفید اغلب با خبرنگاران تماس می‌گیرند تا بفهمند آن‌ها قصد دارند چه سوال‌هایی بپرسند. دستیاران کاخ سفید بیشتر مواقع میکروفون را برای خبرنگاران نگه می‌دارند تا بتوانند آن را دور کنند و مانع سوال‌های بیشتر شوند.

رئیس‌جمهوری هفته گذشته در دیدار با فرماندارهای دموکرات از ضرورت خواب بیشتر صحبت کرد و گفت از شرکت در رویدادهایی که پس از ۸ شب آغاز شود اجتناب می‌کند.

به گفته فردی مطلع، این اظهارنظر با تعجب برخی فرماندارها مواجه شد، اما خیال برخی اندکی راحت شد که بایدن دست‌کم تایید کرد مشکلی وجود دارد.